keskiviikko 18. heinäkuuta 2018

Mietteitä asiakaspalvelusta ja jotain muutakin

Moikkuli!

Täällä blogissa on jo aiemminkin liikuttu asiakaspalveluteeman ympärillä, mutta liikutaan nyt uudelleen, siitä kun asiaa riittää!

Asiakaspalvelijoita on monessa eri ammattiryhmässä, keskityn nyt kuitenkin omaan ammattiryhmääni.


No, millainen on yleisesti katsoen hyvä asiakaspalvelija?

Minun mielestä seuraaviin juttuihin kiteytyy hyvä asiakaspalvelu:

- ole reipas. Ei tarvitse olla mikään räpätäti tai setä ollakseen reipas. Ja myös ujo voi olla reipas. Hyvä asiakaspalvelija kohtaa rohkeasti ja reippaasti ihmisen kuin ihmisen.

- muista tilannetaju. Pitää ymmärtää, että niin monta erilaista persoonaa on olemassa, kuin ihmisiäkin on. Mikä on hyvä juttu vakioasiakas Penan kanssa, ei välttämättä toimi naapurin Pirkko-Liisan kanssa. Joten miettikää hyvät asiakaspalvelijat tilannetajua ja tahdikkuutta.

- puhu selkeästi. Ihan ensiarvoisen olennaista on, että osaa ilmaista itseään. Kertoa ja vastata kysymyksiin selkeästi. Mumiseminen on todella kiusallista, eikä varmasti edesauta asiakkaan palaamista takaisin palveluidesi äärelle.

- älä kiroile tai puhu muuten tyhmiä. Hyvä asiakaspalvelija ei kiroile tai käytä vähemmistöjä sortavia termejä. Jos minä kiroilen asiakkaan tukkaa tehdessäni, se tapahtuu silloin kun asiakas on todella tuttu, eikä liikkeessä ole muita ihmisiä. Ja silloinkin vain harvoissa tilanteissa.

- kunnioita kaveria. Keskenäinen kunnioitus niin työkavereita, kuin kaikkia asiakkaana olevia kohtaan. Jos työkavereiden kanssa ollaan erimieltä asioista, ne pyritään selvittämään, eikä ainakaan näytetä niitä asiakkaalle.

- ole oma itsesi. Jos et ole hilpeä höpöttäjä, jonka mielestä kaikki on superkivaa, niin miksi sellaista pitäisi esittää?

älä ota itseesi. Aina on joku, joka pitää sinua epäonnistuneena, vaikka seisoisit päälläsi. Fakta on se, että kaikkia ei voi miellyttää.




Nousevia ajatuksia

Aina tässä kirjoittelun ohella syntyy ns. "nousevia ajatuksia", eli juttuja jotka juolahtaa mieleen kirjoittelun yhteydessä.

Itse olen käynyt pitkän ja kivisen tien epäonnistumisen suhteen. Joskus työt tuli uniin ja oli vaikea rauhoittua kotona, kun koki ettei ole tarpeeksi hyvä ja pitäisi olla sitä ja tätä ja pitäisi osata tämä, tuo ja se.

Tästäkin vaativuudesta voi päästä ihan tietoisella ajatustyöllä eroon, tai ainakin se voi vähentyä merkittävästi. Mä olen itse kokenut itsensä haastamisen tässä hyväksi vastapainoksi. Kun laitan itseni oikein mehukkaasti likoon, ja huomaan että selvisin, niin kappas alkaa kummasti uskoa löytyä pienemmissäkin haasteissa.

Välillä kyllä mietin itsestäni, että "ootko muija tosissas, että tämmöiseen liemeen oot taas itses sotkenut", kun joku tuntuu oikein haasteelliselta. Mutta mä nautin siitä. Jos istuisin päivästä toiseen yksin pienessä toimistossa näpyttelemässä tietokonetta, varmasti tylsistyisin samantien.

Suurin syy miksi alunperin epäröin omaa mahdollista uraa parturi-kampaajana, oli ajatus siitä, että miten kestän jos epäonnistun tai olen muuten vain tyytymätön omaan tekemiseeni. Aika hyvin tunsin itseni, sillä juuri se seikka onkin osoittanut pahimmaksi viholliseksi. Se ei kuitenkaan estä minua toteuttamasta unelmia.


Kiteytys

Ihmiset, istukaa välillä alas ja miettikää omaa ammattianne, miksi olette siinä hyviä, missä taas haluaisitte tulla paremmiksi.

Ja etenkin tämän tekstin siivittämänä, asiakaspalvelijat! Miettikää mikä tekee juuri sinusta hyvän asiakaspalvelijan. Miksi on elämys asioida kanssasi? Jos ei syytä löydy, niin mistä sellaisen voisi löytää?


- Vilma


Kuvat:

https://www.google.com/search?q=timma+kirjaudu&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab


https://www.google.com/search?q=timma+kirjaudu&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti